Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada
Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati
melainkan dalam keadaan Islam.
Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu
yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam),
dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya -
Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan
- lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah
yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut nama-Nya,
serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana
sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah,
-------------------------------------------
“Inginkah tuan-tuan saya ceritakan perihal sembahyang
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sewaktu sedang dalam
perjalanan.” Ujar kami: “Baik.” Katanya: “Jika baginda masih berada
di rumah semasa matahari telah tergelincir (masuknya waktu Zuhur),
baginda jamakkan Zuhur dengan Asar (jamak taqdim) sebelum
berangkat, tapi kalau belum lagi tergelincir, maka baginda berjalan
hingga nanti bila waktu Asar masuk baginda pun berhenti dan
menjamak sembahyang Zuhur dengan Asar (jamak ta’khir). Begitu
juga jika selagi baginda di rumah waktu Maghrib sudah masuk,
baginda jamaklah sembahyang Maghrib dengan Isyak, tetapi kalau
waktu belum lagi masuk, baginda terus sahaja berangkat dan nanti
bila waktu Isyak tiba, baginda pun berhenti untuk menjamak
sembahyang Maghrib dan Isyak itu.”
-----------------------
------------------------
Untuk meringankan kesulitan, maka Allah Subhanahu
wa Ta'ala memberi kelonggaran (rukhshah) kepad
a orangorang
yang beriman supaya mengqasarkan sembahyang mereka
semasa musafir atau semasa berpergian, malah sembahyang
qasar ini juga telah dijadikan sedekah (hadiah) oleh Allah
kepada hamba-hamba-Nya yang beriman di samping ia telah
diwajibkan-Nya.
------------------------------------------------
Namun begitu beberapa perkara yang biasa diamalkan oleh umat
Islam di Malaysia berkaitan jamak dan qasar ini telah menyebabkan
kelonggaran (rukhshah) yang telah Allah Subhanahu wa Ta'ala
hadiahkan kepada kita itu diabaikan. Antara amalan tersebut adalah
seperti berikut:
1)
Mengqasarkan sembahyang ketika bermusafir hanyalah sunat.
Malah ada yang beranggapan menyempurnakan sembahyang
(tidak mengqasar) adalah lebih afdhal atau baik. Keselesaan
dalam perjalanan serta kecanggihan sistem pengangkutan
2)
Jarak perjalanan untuk diklasifikasikan sebagai musafir mestilah
melebihi dua marhalah yang bersamaan dengan lebih kurang
lapan puluh tiga kilometer.
3)
Apabila seseorang bermusafir dan berhenti pada satu tempat
selama lebih dari tiga hari maka hendaklah dia menyempurnakan
sembahyangnya tanpa diqasarkan pada hari yang keempat dan
berikutnya.
4)
Menjamakkan sembahyang hanya boleh dilakukan
ketika bermusafir.
5)
Niat hendaklah dilafazkan dengan formulasi bacaan
yang tertentu ketika hendak menjamak dan
mengqasarkan sembahyang.
6)
Hanya perjalanan yang tidak mengandungi unsur yang
bertentangan dengan syara’ membolehkan sembahyang
itu diqasar atau dijamakkan.
/////////////////////////////////////////////////
Tiada ulasan:
Catat Ulasan