.::JoM BeRKeNaLaN::.

Ahad, 12 Ogos 2012

Melayan Permintaan Lelaki yang Meminum Arak


ASSALAMUALAIKUM Ustaz 365..


saya ingin bertanya, bolehkah saya melayan permintaan seorang lelaki yg kurang dari sudut agamanya , dia juga seorang yang meminum arak serta merokok, dia berhasrat untuk mengambil saya sebagai isteri beliau? apakah yang saya patut lakukan? dan tujuan dia ingin mengambil saya sebagai isteri adalah agar saya dapat mengubah beliau menjadi seorang muslim yang beriman.. sila bantu saya Ustaz 365..Terima Kasih

Waalaikumussalam ~ وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah dan tahniah atas soalan..

Alhamdulillah , atas permintaan lelaki itu , maka sambutlah dgn baik, tetapi bukanlah sekarang. lelaki itu perlulah di didik terlebih dahulu oleh orang yang pandai dalam bidang itu, dan sebaiknye biarlah lelaki yang mendidik lelaki kerana itu lebih baik dan molek, bukan perempuan tidak boleh dan tidak pandai mendidik lelaki ,tetapi biasanya lain pulak jadinye.

memang ada perempuan @ isteri yang berjaya memdidik suaminye, tetapi bilangannya amatlah sedikit, oleh itu biarkanlah lelaki itu belajar dan mendalami agama dan setelah ia benar2 kembali pada agama Allah barulah saudari menerima beliau, ustaz 365 takot jika saudari menerimanya sekarang ditakuti beliau pula yg akan merubah saudari jadi seperti beliau, kerana biasanya wanita @ isteri ini akan hanya mengikut perintah si suami dan tidak berdaya melawan...
Alhamdulillah.. Pada pandangan ustaz 365, Saudari haruslah bersikap memilih, kerana lelaki itu yg akan saudari bawanya ke atas katil saudari dan akan menjadi ketua didalam rumahtangga saudari, maka pilihlah yang sedia molek dan beriman pada Allah dan pandai dalam bidang agama sekurang2nya..
Persoalan ustaz 365 adalah kenapa bila tiba untuk memilih baju, kasut sampai berjam2 dan sampai terpaksa pergi kekedai yang lain untuk memilih pilihan yang sesuai untuk kita..malah ada juga yg sampai beberapa kali kekedai yang sama untuk memastikan barang itulah yang akan dibeli... oleh itu pilihlah lelaki yang terbaik mungkin yg beriman pada Allah dan pandai dalam beragama untuk dijadikan suami..kerana suamilah yang akan mendidik keluarga untuk menuju jalan yang baik @ sebaliknyaa..
Alhamdulillah semoga ulasan dan jawapan ustaz 365 dapat memberi manfaat pada saudari yang bertanya dan rakan2 sahabat yang menbaca.. Terima KAsih ^_^


^_^ sekiranya salah tolong betulkan saya ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan