.::JoM BeRKeNaLaN::.

Rabu, 29 Februari 2012

Si Penjaga Tol Yang Bahagia


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia, Muhammad yang sentiasa dirindui
(Adaptasi dari kisah nyata, yang dialami oleh guru saya, Dr Ary Ginanjar Agustian @ Pak Ary, Pengasas Model ESQ165)


Seorang penjaga tol.
Biasanya, apabila kita melalui kaunter tol (bertiket), kita hanya akan mendapat tiket dan meneruskan perjalanan. Sesekali kita membaca tag nama si penjaga tol, dan jarang-jarang kita nampak wajahnya, apatah lagi senyumannya.
Suatu hari, Pak Ary melalui tol yang biasa dilaluinya setiap kali dari rumah ke tempat kerja.
Penjaga tol itu menyapanya sambil tersenyum,
“Selamat pagi, Pak. Semoga selamat perjalanannya.”
Pak Ary terpegun.
Pertama kali disapa begitu, dan membuatkan Pak Ary bahagia meneruskan perjalanannya.
Keesokannya, Pak Ary melalui tol itu lagi, dan disapa lagi oleh si penjaga tol yang budiman. Bukan hanya kepada Pak Ary, bahkan sapaan dan doa itu diberikan kepada setiap pemandu yang melalui kaunter tolnya.
Lantas, Pak Ary memarkir keretanya, dan pergi bertemu si penjaga tol.
Pak Ary bertanya,
“Saya melihat Tuan begitu bahagia. Apakah gaji Tuan lebih tinggi dari penjaga tol yang lain?”
Si penjaga tol menjawab,
“Tidak, gaji kami sama sahaja.”
Pak Ary bertanya lagi,
“Apakah Tuan pernah dipindahkan dari tempat lain?”
Si penjaga tol menjawab,
“Ya, pernah. Dulu saya menjaga kaunter tol hala Utara, dan sekarang saya menjaga kaunter tol hala ke Selatan.”
Pak Ary tersenyum. Masih belum berpuas hati, dia kembali bertanya,
“Mengapakah sikap Tuan berbeza daripada penjaga tol yang lain?”
Si penjaga tol tersenyum, lalu berkata,
“Saya adalah seorang penjaga tol, bukan seorang yang berpelajaran tinggi. Saya bukan guru, yang amalnya boleh membawanya ke syurga. Saya juga bukan doktor, yang kerjanya boleh membawanya ke syurga. Saya bukan juga jurutera, yang karyanya boleh membawanya ke syurga. Saya orang biasa-biasa, bukan orang-orang elit seperti kalian. “
Sambungnya lagi,
“Saya percaya, orang-orang yang lalu di tol ini, pastinya orang-orang yang berburu-buru mahu ke tempat kerja mereka. Mereka memilih melalui jalan ini (lebuhraya), supaya cepat tiba. Barangkali yang lalu itu seorang guru, yang bila dia lalu di sini, akan segera bertemu anak didiknya. Barangkali dia seorang doktor, yang lalu di sini dan segera dapat merawat pesakitnya.”
Berkata si penjaga tol itu lagi,
“Justeru, ketika saya menyapa dan mendoakan keselamatan perjalanan mereka, saya berharap agar saya juga mendapat saham terhadap kerja dan karya mereka yang akan membawa mereka menuju perjumpaan mulia dengan Tuhannya di syurga. Moga tiket tol yang saya hulurkan kepada mereka, dan doa-doa saya itu, bisa menjadi tasbih saya kepada Allah. Itu sahaja yang mampu saya lakukan, dan saya bahagia.”
Subhanallah….
Dia hanya penjaga tol.
Dan dia bahagia.
Kita?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan